Pages

Thursday 31 January 2013

Hidup Ibarat Pokok

Assalamualaikum semua. Salam Jumaat buat semua warga MERSIX yang membaca entry ini. Entry pertama blog ini dirasmikan dengan slot renungan dan tazkirah yang akan mengambil tempat pada setiap hari Jumaat. Setiap hari akan diadakan slot yang berbeza bagi memberi ruang kepada warga MERSIX untuk mendapat pelbagai informasi terkini dan pengisian untuk rohani dan jasmani.

Pernah dengar kata pujangga, Bekerjalah seperti anda akan hidup 1000 tahun lagi, tapi beribadahlah seperti anda akan mati esok hari. Disebali kata-kata ni, terfikirkah kita apa yang terselit disebaliknya?
Hidup kita ni umpama sebatang pokok. Jika tak dibaja dan disiram, pohon tersebut akan mati. Begitu juga simboliknya hidup kita. Andai kita tidak menjaganya dengan baik, maka musnah lah ia. Sia-sia lah nafas dan peluang hidup yang diberikan oleh Allah Yang Maha Kuasa kepada kita.

Jadi selagi ada masa kita, apa kata kita gunakan dengan baik, supaya dapat membajai hati kita dengan ibadah dan dapat memberikan kehidupan yang baik untuk kita. Jangan hanya meminta daripadaNYA bila memerlukan, tetapi bila senang kita lupakan.

 Allah tak pernah lupakan hambaNYA walaupun sesaat. Semoga dengan sedikit bingkisan ini, dapat kita renungi dan kaji semula diri kita. Dimana kita berada selama ini, dan apa yang sudah kita lakukan. Wallahualam.

                             

No comments:

Post a Comment